Procesy uczenia się 👨🏫 i myślenia 💭 są ściśle związane z rozwojem ruchowym. Umiejętności takie jak pisanie, czy czytanie to czynności, które wymagają integracji obu półkul naszego mózgu. Jest to proces umożliwiający efektywną i wydajną pracę mózgu. Bodźce i informacje docierające przez zmysły muszą być optymalnie analizowane i przetwarzane przez obie półkule mózgu jednocześnie.
Lewa półkula mózgu odpowiada za logikę, analizowanie, racjonalne myślenie, pamięć krótkotrwałą, prawa półkula natomiast za emocje, intuicję i wyobraźnię. Prawidłowe funkcjonowanie obu półkul jest uzależnione od odpowiedniej komunikacji pomiędzy nimi. Ważne jest zatem wprowadzenie zabaw, które będą rozwijały połączenia nerwowe pomiędzy obiema półkulami mózgowymi.
To co możesz zaproponować swojemu dziecku jako „gimnastyka mózgu” to rysowanie oburącz. Jest to ćwiczenie synchronizujące i stymulujące pracę mózgu. Wpływa pozytywnie na pamięć, koncentrację uwagi, ale także zdolności manualne. Należy pamiętać, że rysowanie powinno przebiegać obiema rękoma jednocześnie w odbiciu lustrzanym. Najlepiej jeśli będą to proste wzory. Możecie przygotować rysunki ślimaków, spirali, czy innych prostych szablonów, które dziecko będzie śledzić palcami lub kredką. Możesz też wykorzystać do tego gotowe tablice grafomotoryczne, ale takie które są przystosowane do pracy oburącz. Dziecko będzie ćwiczyło integrację obu półkul, a później może wykorzystać dany panel do ćwiczeń motoryki małej, grafomotoryki czy integracji sensorycznej.
W konsekwencji wzrostu i usprawniania komunikacji pomiędzy półkulami mózgowymi dziecko łatwiej przyswaja nowe umiejętności takie jak pisanie, czytanie, rysowanie. Początki mogą być trudne i nie będzie to pełna, idealna synchronizacja obu rąk, ale pamiętajmy, że trening czyni mistrza i w tym przypadku będzie podobnie. Towarzyszy tu także dobra zabawa, a to hasło przyświeca nam od początku.
Koniecznie trenuj mózg 🧠 ze swoim dzieckiem 👊
Zainteresował Cię temat? Sprawdź jakie tematy poruszaliśmy już na blogu. Może zaciekawi Cię Motoryka mała. Czym jest i jak ją rozwijać?